Wednesday, July 7, 2010

Rumpai Laut Membantu Berat Badan Sihat

Ya, dengan diet semulajadi, penurunan berat badan yang sihat lebih mudah untuk semua. Kita semua sedar tentang persoalan ini tetapi lebih mudah untuk mengucap daripada melakukannya.

Siapa yang mempunyai masa untuk merancang berat badan mereka sendiri program penurunan sihat?

Kita sering bekejar ke pejabat, kita makan sambil berjalan, kita bergerak kurang (kecuali ketika kita bergegas untuk ke pejabat) dan menikmati makanan segera, berharap dan tanpa sedar boleh mempercepatkan perjalanan kita ke pejabat. Dan bukannya kembali ke tindakan dasar: makan makanan yang sihat, tidur yang cukup serta berolahraga, melakukan diet yang salah dengan harapan dapat membuat lemak badan hilang secara ajaib.

Kita bahkan bertanya pada diri sendiri, "Di mana lemak perut saya berasal?"

Agar kita mencapai berat badan sihat, kita perlu berhenti berjuang dan hal terbaik untuk dilakukan adalah memahami tubuh kita. Cari sebab mengapa kita mengalami kesukaran dalam menurunkan berat badan.

Salah satu sebab adalah mengekalkan tabiat yang salah. Jika keluarga kita dari kalangan yang mempunyai berat badan yang berlebihan maka kita juga cenderung mewarisi berat badan yang serupa, atau tabiat pemakanan dan pemilihan makanan yang salah serta keputusan gaya hidup yang dipilih. Faktor lain adalah keadaan persekitaran. Kita sering terdedah kepada pecemaran seperti asap, debu dan tekanan hidup setiap hari. Faktor ketiga adalah sikap kita terhadap aktiviti sukan.

Jika kesemua diatas diabaikan, kenaikan berat badan tidak terkawal boleh menyebabkan obesiti. Dan obesiti merupakan punca kepada pelbagai penyakit yang mengancam jiwa seperti penyakit jantung, hipertensi, diabetes, dan stroke. Sudah tentu kita mengetahuinya.


Apa yang anda lakukan untuk mencapai berat badan yang sihat ???

Makanan sihat adalah cara terbaik untuk memulakannya. Hindari memakan makanan berlemak dan menambah lebih banyak pemakanan berbentuk buah-buahan dan sayur-sayuran untuk diet harian anda. Buah-buahan dan sayuran bukan hanya tiada kolesterol malah kaya dengan vitamin, mineral, asid amino, dan mengandungi serat nutrisi penting yang diperlukan oleh tubuh untuk kesihatan secara keseluruhan. Bahkan, jika anda ingin memberikan tubuh anda imunisasi, ada sumber protein yang lebih kaya iaitu sayuran laut. Pengambilan rumput laut setiap hari membolehkan kita untuk mencapai berat badan yang sihat dan ideal.


Rumpai laut membantu menghilangkan keinginan

Rumpai Laut adalah makanan alam yang memberi kesihatan menyeluruh pada badan kita. Nenek moyang kita makan rumpai laut setiap hari untuk kekal sihat. Rumpai Laut mempunyai spektrum penuh vitamin, mineral, enzim, asid amino, protein, dan serat. Mereka memelihara tubuh kita di mana kita paling memerlukannya. Bahkan, ketika tubuh kita makan makanan yang baik dan keperluan yang diperlukan badan, keinginan untuk mengambil makanan berlebihan akan hilang.


Rumpai laut adalah bahan bakar tubuh kita untuk membakar lemak

Serat hadir dalam rumput laut merangsang usus kita berfungsi dengan betul ... dan ditambah lagi ia mencegah kita dari makan terlalu banyak! Di samping itu, rumpai laut mengandungi kebaikan Omega-3 yang bekerja dengan nutrisi yang lain untuk membantu mengurangkan penyimpanan lemak dalam badan. Seimbangkan pengambilan rumpai laut ini dengan pyramid makanan dapat membantu anda memperolehi permulaan awal menjada dang mengawal berat badan anda.

Jika kita memfokuskan fikiran kita ke arah itu, penurunan berat badan yang sihat bukanlah satu misi yang mustahil.

No comments:

Post a Comment